Szkolenie –  Pilot Samolotu

Zakres Szkolenia

  • Licencja pilota samolotowego PPL(A)

Dla Kogo?

Licencja PPL(A)

PPL(A), czyli Licencja Pilota Samolotowego Turystycznego uprawnia jej posiadacza do wykonywania lotów niekomercyjnych na samolotach jednosilnikowych tłokowych o maksymalnej masie startowej nie przekraczającej 5700 kg. Program szkolenia praktycznego obejmuje 45 godzin lotów, z czego dopuszcza się wykonanie 5 godzin ćwiczeń praktycznych na symulacyjnym urządzeniu treningowym FSTD (Flight Simulation Training Device). W Aeroklubie Rzeszowskim całość szkolenia prowadzona jest na samolocie. Po ukończeniu szkolenia praktycznego do licencji PPL(A) można od razu rozpocząć szkolenie do uprawnienia VFR night.

Wymagania wstępne:

  • minimalny wiek w chwili rozpoczęcia szkolenia to 16 lat;
  • minimalny wiek w chwili ubiegania się o wydanie licencji to 17 lat;
  • wymagane orzeczenie lotniczo-lekarskie Part-MED co najmniej klasy 2

Przebieg szkolenia

Przebieg szkolenia:

  • 100 godzin szkolenia teoretycznego w trybie zaocznym i stacjonarnym (zajęcia indywidualne lub grupowe);
  • minimum 45 godzin lotów w ramach szkolenia praktycznego;
  • egzamin teoretyczny w ULC z 9 przedmiotów przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną;
  • egzamin praktyczny i uzyskanie licencji PPL(A).

Ograniczenia oraz uprawnienia wynikające z licencji:

  • po uzyskaniu licencji PPL(A), pilot jest uprawniony do wykonywania lotów według przepisów VFR dzień na samolotach jednosilnikowych tłokowych, których maksymalna masa do startu nie przekracza 5700 kg;
  • brak możliwości wykonywania lotów komercyjnych (odpłatnych), z wyjątkiem lotów o charakterze szkoleniowym, które pilot z licencją PPL(A) może wykonywać jako instruktor samolotowy, jeśli posiada ważne uprawnienie FI(A)R wpisane do licencji;
  • pilot może wykonywać loty w przestrzeni międzynarodowej na samolocie zarejestrowanym w UE pod warunkiem, że posiada wpis do licencji potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej operacyjnym (ICAO 4) lub wyższy;
  • w celu uzyskania uprawnienia do wykonywania lotów nocnych VFR wymagane jest ukończenie minimum 5 godzin szkolenia praktycznego (zalecane 10 godzin) według programu VFR noc.

Pilot z licencją PPL(A) po uzyskaniu odpowiedniego nalotu oraz zaliczeniu dodatkowego szkolenia, może rozszerzyć swoją licencję o dalsze uprawnienia. Zaletą szkolenia w naszym Aeroklubie jest fakt, iż po uzyskaniu licencji PPL(A) pilot chętny do współpracy otrzymuje możliwość przebazowania samolotów w bardzo korzystnych cenach, a po uzyskaniu odpowiedniej liczby godzin nalotu, ma szansę dalej się rozwijać nieodpłatnie w naszym Aeroklubie tj. wykonywać loty połączone z zrzutem skoczków spadochronowych oraz holować szybowce i nie tylko 🙂

Flota

PZL-110 Koliber SP-ARO, SP-TKB, SP-AZL

  • Silnik tłokowy PZL FRANKLIN 4A-235B 31 mocy 116 KM
  • Dwułopatowe śmigło o stałym skoku
  • Masa samolotu 547 kg., max masa startowa 749 kg.
  • Prędkość przelotowa 135 km/h
  • Zasięg 605 km 3h50’lotu
  • Wyposażony w ADF
  • Dopuszczony do lotów VFR dzień

PZL – 104 Wilga  SP-AGX, SP-AHZ

  • Silnik tłokowy AI 14 RA mocy 260 KM
  • Dwułopatowe śmigło o zmiennym skoku
  • Masa samolotu 900 kg., max masa startowa 1300 kg.
  • Prędkość przelotowa 157 km/h
  • Zasięg 560 km 5h14’lotu
  • Wyposażony w ADF
  • Dopuszczony do lotów VFR dzień i noc

JAK 12M  SP-KRC

  • Silnik tłokowy AI 14 RA mocy 260 KM
  • Dwułopatowe śmigło o zmiennym skoku
  • Masa samolotu 1026 kg., max masa startowa 1450 kg.
  • Prędkość przelotowa 140 km/h
  • Zasięg 500 km 3h30’lotu
  • Wyposażony w ADF
  • Dopuszczony do lotów VFR dzień i noc

Cessna 152  SP-AKO

  • Silnik tłokowy  Lycoming O-235-L2C o mocy 110 KM
  • Dwułopatowe śmigło o stałym skoku
  • Masa samolotu 515 kg., max masa startowa 758 kg.
  • Prędkość przelotowa 107 kts
  • Zasięg 768 km 4h lotu
  • Wyposażony w Transponder, VOR
  • Dopuszczony do lotów VFR dzień i noc

Kadra

 

Opinie

Nasi Klienci o nas

  • W chwili obecnej, po „zmianie warty” sukcesywnie wszystko zmienia się na lepsze. Duże pieniądze inwestowane są w remonty sprzętu oraz dostosowanie szkolenia do standardów aktualnie panujących w ośrodkach szkolenia lotniczego. Aeroklub sukcesywnie powiększa swoją flotę. Część dotycząca opłat za kurs PPL(A) też się zdeaktualizowała – Aeroklub Rzeszowski – Cennik . W chwili obecnej jest wyraźnie podkreślone, że 20500 zł to koszt 45 godzin w powietrzu, czyli wychodzi taniej niż w prywatnych ośrodkach (455 zł/h). Z opinii osób szkolących się w Aeroklubie ostatnimi czasy wychodzi na to, że duży nacisk jest też kładziony na to, żeby w tych 45 godzinach się wyrobić – znajomi kończący szkolenie w ośrodkach prywatnych często do egzaminu PPL(A) przystępowali z nalotem rzędu 50-55 godzin. Oczywiście klimat latania aeroklubowego różni się od tego panującego w ośrodkach prywatnych, ale moim zdaniem ARz daje dużo możliwości – chociażby ostatnimi czasy sporo osób dostało się do kadry narodowej juniorów w lataniu rajdowym/precyzyjnym, można też nabijać godziny na zawodach lub przebazowywaniu samolotów za 222 zł/h – taniej się nie da. ~Wojtek

 

  • Aeroklub Rzeszowski jest idealnym miejscem do odbycia szkolenia do PPL(A). Tylko u nas całe szkolenie odbywa się na lotnisku kontrolowanym ze wszystkimi reżimami. Tylko u nas latając „małą Cessną” można się poczuć jak pilot komunikacyjny dużego samolotu.
    ~Andrzej

+48 178 536 216

+48 603 770 8 71

+48 600 918 630